Sesungguhnya agama disisi Allah adalah Islam, barangsiapa yang mencari selain Islam sebagai jalan hidupnya maka mereka adalah orang yang rugi, kejayaan kita dunia akhirat Allah letakkan dalam agama, sekiranya kita ada agama, kita ada segala-gala, kira agama takda, maka kita takda apa. Allah paling sayang agama, barangsiapa dapat agama agama, dia menjadi orang yang dikasihi Allah swt. Kira kita tinggalkan agama, kita takkan capai kejayaan, kemuliaan dan kita takkan dapat kasih saying Allah. Sesiapa amal cara hidup selain cara Islam, maka tak dapat kejayaan dab kesejahteraan disisi Allah, hina di dunia, azab di akhirat.

Setiap dari kita berusaha dapat kejayaan dgn cara selain agama iaitu dengan cara orang kafir, maka kita takkan dapat kejayaan dari Allah s.w.t. Seperti manusia amal, begitulah hasilnya, bila buat baik, Allah balas baik, buat buruk Allah balas azab.
Agama ialah cara hidup nabi, kita dpt amal perintah Allah ikut cara nabi, maka sekecil perkara akan jadi pahala, sebesar manapun amal yang kita lakukan tanpa mengikuti petunjuk nabi, maka kita takkan dapat kejayaan bahkan kemurkaan.
Agama bukan nama utk ibadah, tapi segala cara hidup. Bila perintah Allah diamalkan sepertimana ditunjukkan oleh nabi, maka amal itu akan dapat kejayaan. Justeru penting untuk kita amalkan agama dengan sempurna dalam hidup kita.
Hari ini kehidupan kita bertentangan dengan agama, kita usaha utk dapat dunia dengan meninggalkan agama, maka kita tetap dalam kerugian dunia dan akhirat walaupun nampak berjaya. Kita hari ini letak dunia dihadapan kita, sebagai kepentingan kita, Allah letak nilai kejayaan didalam perintah Allah dan cara nabi. Sekiranya dengan usaha kita dapat kejayaan, suatu hari kita akan tinggalkan dunia ini dan segalanya. Tapi jika kita buat usaha atas agama dan usaha dakwah, maka kita akan dapat kejayaan selama-lamanya di dunia dan akhirat.
Hasil kehidupan beragama bukan bila kita dapat dunia, tapi kita dpt ketenteraman jiwa, ketenangan dan kemuliaan, selepas kita mati, Allah menyediakan kepada kita kesenangan yang tidak pernah dibayangkan oleh kita. Dan nikmat yang paling besar kepada orang yang amalkan agama ialah Allah akan isytiharkan bahawa Allah memberi keredhaan kepada mereka. Dan inilah nikmat paling besar.
Hari ini kita kejar dunia kerana kita nampak dunia, dan kita x amal agama krn kita tak Nampak akhirat, walhal akhirat adalah perkara yang penting. Siapa saja manusia samada bersedia atau tidak akan menghadapi akhirat dan sejauh mana dia amalkan agama, sejauh itulah keadaan kita diakhirat, jika amal agama tidak sempurna dalam kehidupan maka kita sengsara diakhirat.
Bila kita tahu dunia sementara, maka kita perlu bersiap utk akhirat dgn cara mengamalkan agama selama kita belum mati untuk kesenangan selama-lamanya. Kita perlu berusaha utk betulkan yakin kita kepada Allah, baiki amal dan akhlak kita serta perhubungan kita dengan orang lain. Dan Allah akan bagi kepada kita berbagai nikmat kesenangan yang menjadi dambaan setiap manusia didunia, bahkan berkali ganda dari yang dibayangkan.
Hari ini Allah bagi kita jalan mudah dapat agama, iaitu jalan dakwah, menyeru manusia kepada Allah dengan cerita kebesaran, keEsaan dan qudrat Allah. Kita begitu lemah kerana sentiasa mendengar kebesaran dunia, kerana apa yang kita cakap dan dengar akan meresap dalam hati kita. Oleh itu kita kena lazimkan percakapan kebesaran Allah supaya keyakinan yang sebenar terhadap Allah masuk dalam hati kita dan segala kebesaran dunia dapat dikeluarkan dari hati kita. Dengan itu juga Allah akan bagi kita kekuatan untuk amal agama.
Iman kita lemah, jika didatangi ujian kita seolah-olah hilang iman, ioni kerana kita tak dakwahkan manusia kepada kebesaran dan kehebatan Allah. Kita sentiasa bercerita tentang kebesaran dunia, hingga dunia masuk dalam hati kita menyebabkan iman kita lemah. Kerana lemah iman, amal kita tak berkualiti. Solat kita akan lalai dan rasa malas, manusia solat tanpa roh menyebabkan amal agama yang sepatutnya menguntung kita telah menyebabkan kerugian kepada kita.
Kita lalai terhadap amal kerana tak tahu nilai amal, kita tak tahu nilai sebutan Subhanallah dan zikir-zikir. Dengan sebab iman lemah dan tahu kelebihan amal, maka kita tak amal agama dan malas buat amal. Kita tak tahu nilai amal kerana kita tak cari ilmu. Bila kita zikir tapi tak cakap dan dakwah kehebatan dan kebesaran Allah, maka zikir kita menjadi kosong tanpa penghayatan. Bila kita ada iman dan tahu nilai amal barulah kita ada keyakinan dan keghairahan untuk beramal.
Bila iman meningkat, amal kita ada roh, kita akan dipermudah untuk wujud hubungan dengan Allah. Maka dengan itu kita akan dapat tunaikan perintah Allah dan berlaku baik sesame manusia. Segala amal ini kita kena buat semata-mata kerana Allah dengan cara yang ditunjukkan oleh baginda, yang semua amal yang sohih telah ditunjukkan oleh baginda. Maka barulah amal kita diterima Allah dan dikasihiNya. Sekiranya amal walau kecil tapi dilakukan dengan cara sunnah maka ia akan penuh dengan nur dan keberkatan, Manusia yg masuk dan keluar tandas dengan cara nabi maka amal itu penuh dengan nur, berkat dan. Sedangkan perkara yang besar dilakukan seorang manusia tapi bukan cara sunnah, maka padanya kegelapan. Oleh itu kita kena belajar amal sunnah.
Bila masuk kubur, akan ditanya siapa Tuhan kamu, apa agama kamu, siapa ini (nabi). Jika kita ada yakin sempurna, maka kita dapat jawab Allahlah pemerintah saya. Jika amal agama, kita dapat jawab islam agamaku. Jika kita amal sunnah, InsyaAllah kita boleh jawab inilah nabiku. Penting kita amalkan sunnah didunia, barangsiapa amalkan sunnah, maka dia akan bersama nabi dalam syurga.
Masalah sebenar adalah diakhirat dimana kita akan dihisab dan bertemu Allah serta menjawab dan member alasan terhadap perbuatan kita didunia. Jika kita habiskan masa didunia dengan abaikan agama dan cara nabi, satu masa kita akan tinggalkan dunia. Dan kita akan menyesal kerana tidak amal agama didunai tapi penyesalan hari itu telah terlambat dan diterima lagi.

Sebahagian daripada ringkasan Bayan Kepentingan Dakwah oleh Maulana Zubair ul-Hassan di Perhimpunan Umat Islam Sedunia di Nilai, Negeri Sembilan, Julai 2009

About Muttaqin_165

Saya saudara kamu dalam Islam, Seorang Hamba Allah yang bercita-cita menjadi seorang penyeru manusia kepada Allah

One response »

  1. jumardi salim T berkata:

    Alhamdulillah.. Semoga Allah pilih kita buat usaha agama sampai mati…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s